Stadium

Uppdraget i korthet

I samband med att Stadium skulle utveckla sitt kommunikationskoncept inhouse fick Cogs Creative i uppdrag att skapa en “kick-off” som skulle hjälpa det interna teamet att komma igång med arbetet.

Lösning

Baserat på insikten om att det inte enbart är starka idéer eller kreativ höjd som avgör om ett koncept lyckas eller ej, utan även möjligheten att genomföra idéer och kampanjer så genomfördes två workshops – en där vi tillsammans med Stadium genomlyste den kreativa processen och möjliga hinder eller utmaningar som skulle kunna stjälpa ett konceptarbete, och en inspirationsworkshop där vi tillsammans jobbade fram möjliga idéer att bygga koncept utifrån.

I den första workshopen deltog ledare från marknadsavdelning och inhouse, samt Creative directors från Cogs som ledde arbetet med att genomlysa Stadiums kreativa process från insiktsarbete till produktion. Baserat på det som framkom i arbetet presenterade Cogs Creative rekommendationer för hur Stadium skulle kunna skapa bästa möjliga förutsättningar för att utveckla och lansera det nya konceptet.

I workshop nummer två involverades hela marknads- och inhouseavdelningen för att under en dag som faciliterades av Cogs ta fram en bank av idéer för det nya konceptet. Workshopen bestod av en inspirationsdel som syftade till att vidga synen på vad Stadium skulle kunna göra och en idégenereringsdel där kampanjer prototypades fram under ledning av Cogs Creative.

Resultat:

Utfallet hanterades sedan internt av Stadiums arbetsgrupp och Creative lead, och ledde fram till det nya koncept som Stadium lanserade hösten 2022.

Nästa
Nästa

Tele2