Tele2

Uppdraget i korthet

Cogs Creative hjälpte Tele2 att bygga en inhousebyrå som kunde ta ägarskap över varumärket och fungera som marknadsavdelningens kreativa hjärta, samtidigt som en Creative lead-roll etablerades på byrån.

Lösning

Tele2 tog in en erfaren Creative Director från Cogs Creative som tillsammans med byråchef utvecklade organisation, arbetssätt och processer – för att både bygga internt förtroende och öka kapaciteten för konceptuellt arbete inhouse.

Arbetet innefattade – förutom daglig coachning av kreatörer och inspel på kreativt arbete – nära samarbete med Brand Managers och interna beställare för att skapa bättre förutsättningar för inhousebyrån, exempelvis genom en förbättrad briefkultur och förståelse för vilken typ av utmaningar som passade vid rätt tidpunkt i förändringsresan.

Tillsammans med marknadsledningen omorganiserade vi också teamet och gav kreatörerna tid att bygga självförtroende och arbeta med proaktiva uppdrag. Dessutom hjälpte vi till med rekryteringar, coachade externa partners för att få till bättre samarbeten med inhousebyrån och etablerade rutiner för gemensamma kreativa utvärderingar där både interna beställare och kreatörer tillsammans fick möjlighet att utvärdera arbete.

Föregående
Föregående

Stadium

Nästa
Nästa

Hemköp